id=khairul4189">

Saturday, February 12, 2011

Siapa Mohsen Namjoo?

محسن نامجو
Mohsen Namjoo
Background information
Born1976 (age 34–35)
Torbat-e Jam, Iran
GenresPersian traditional music
Iranian folk music
Iranian rock
Acoustic
OccupationsSongwriter
Setar player
Singer
InstrumentsSetar
Guitar
Years active1993-present
Websitemohsennamjoo.com
Notable instruments
Setar



PADA 18 Februari ini penyanyi Iran Mohsen Namjoo akan mengadakan konsert di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC). Kerajaan masih ada lima hari lagi untuk menunjukkan ketegasan dan kewarasan menghalang penyanyi biadap ini daripada membuat persembahan.
Kalau tidak ada tindakan tegas iaitu menarik permit konsert ini, nampaknya Malaysia sudah mencapai taraf “dunia” dalam kelompok negara yang mengizinkan penyanyi yang mempermain-mainkan al Quran ini mengadakan konsertnya. Negara-negara bukan Islam dan sekular mengalu-alukan kehadiran Mohsen Namjoo.
Lagu-lagu penyanyi yang menjadi kebanggaan Barat ini penuh dengan elemen cabul, seks, mengejek Islam dan mempermain-mainkan al Quran. Kerajaan Iran pernah menjatuhkan hukuman penjara lima tahun kepada penyanyi biadap ini kerana menghina Islam dan al Quran.
Bagaimanapun dibebaskan selepas dia meminta maaf dan berjanji tidak akan mengulangi lagi perangai buruk itu. Bagaimanapun dalam konsertnya di Berlin selepas itu, dia mengulangi kecenderungan mengejek Islam dan melontarkan kata-kata kasar, biadap dan seks. Barat menerima ini sebagai tamadun baru yang wajar dipertahankan.
Kenapa kita mengundang dia? Ah, itu bukan soalannya. Sebaliknya soalan yang baik adalah kenapa kita yakni Kementerian Dalam Negeri membenarkannya? Siti fikir bahagian yang bertanggungjawab atas kemasukan artis luar patut mengenali siapa Mohsen Namjoo.
Seperti biasa tentu ada pihak yang mempertahankan kehadiran penyanyi ini. Salah satu alasannya Mohsen Namjoo seorang yang kreatif mengadunkan muzik dan bijak menghasilkan lirik. Itu adalah dari sudut pandangan Barat yang sekular untuk mewajarkan segala kebiadapan kepada Islam.
Orang yang macam Siti yang menentang konsert ini tentu dianggap kolot dan tidak faham seni. Biarlah apa pun anggapan mereka. Tak perlulah Siti menjadi orang yang kononnya berfikiran terbuka sedangkan Siti tahu yang kita nak buka itu adalah makhluk perosak.
Mungkin ada yang mempertikaikan Siti, kenapa Siti tak menentang penyanyi Barat yang rosak akhlak membuat konsert di negara ini. Hujah Siti senang saja, penyanyi-penyanyi itu kita sudah tahu dia rosak dan menjadi perosak. Tapi penyanyi Iran ini membawa label Islam kononnya pembangun ummah. Bagaimanapun di sebalik label Islam itu dia menyelitkan ejekan kepada Islam.
Barat menganggap Mohsen Namjoo hebat kerana melanggar dan menembusi lingkaran tabu dalam masyarakat Iran. Sebenarnya bukan tabu di Iran tapi melanggar tata susila yang berkaitan dengan Islam.
Sekali lagi Kementerian Dalam Negeri masih mempunyai masa lima hari untuk membuat keputusan. Kerajaan tidak akan rugi apa-apa kalau membatalkan konsert ini. Begitu juga tidak akan untung apa-apa kalau membenarkannya. Yang untung adalah mereka yang membawa anasir pembudayaan untuk meruntuhkan tunggak bangsa dan agama di negara ini. Buatlah keputusan yang bijak ketika sampan dan pendayung di tangan kita. Sekali lagi, kita bukan kolot kerana kita tahu apa yang kita buat. Mesti tunjuk yang kita kenal siapa dia.

No comments:

Post a Comment